Een plaatje zegt meer dan 100 woorden - Advies-balie

de Advies-balie
voor (juridisch) advies en praktische ondersteuning
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Een plaatje zegt meer dan 100 woorden

Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden

Arthur Brisbane (1864 – 1936), een Amerikaanse journalist hield zijn toehoorders tijdens een praatje voor de Syracuse Advertising Men's Club in 1911 voor: "Use a picture. It's worth a thousand words.". Inmiddels zijn we ruim 100 jaar verder en geldt de (wereldwijde) uitdrukking die aan de wijze woorden van Brisbane is ontleend nog steeds: "Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden!"

Wat Brisbane probeerde uit te leggen was dat de mens door de tijd waarin we leven gedwongen wordt om effectief met zijn tijd om te gaan (hij vond dat toen al, moet je nagaan!). Informatie moet op een makkelijke manier op te nemen zijn. Zijn advies was: Gebruik een plaatje. Het is duizend woorden waard. De hedendaagse marketeers zijn het volledig met hem eens. Door de opkomst van het Internet is de informatiestroom alleen maar groter en sneller geworden en het belang om je boodschap op te laten vallen des te groter.  Beeld trekt; foto's, infographics, memes, illustraties, diagrammen, video's (vlogs, instamovie, motion design, animatiefilms etc.). Online platformen als Pinterest, Instagram, YouTube en Tumblr draaien zelfs volledig op visuele content en hebben enorme bezoekersaantallen.

Visuele content wordt meer bekeken en bovendien sneller opgenomen en onthouden. Volgens dr. John J. Medina in zijn boek Brain Rules blijkt dat als je bepaalde informatie leest je daar drie dagen later nog ongeveer 10% van weet te herinneren. Als er echter een plaatje bij die informatie wordt gegeven dan is dat percentage na drie dagen 65%! Naast het feit dat informatie sneller wordt bekeken, wordt opgenomen en wordt onthouden is een bijkomend voordeel, en dat is uit marketingoogpunt erg belangrijk, dat door visuele content er meer interactie ontstaat (in de vorm van liken en delen). Een bericht op Facebook zonder plaatje scoort veel minder likes dan een bericht met plaatje. Een twitterbericht met beeld wordt bewezen vaker geretweet, dan bericht zonder beeld. Visuele content versterkt dus de informatie die je wilt overbrengen, de informatie blijft langer hangen en bovendien zorgt het ervoor dat informatie die je naar buiten brengt meer gedeeld wordt met anderen.

Recent onderzoek
Uit een recent onderzoek onder 300 Amerikaanse online-marketeers dat op 17 januari werd gepubliceerd door Venngage, blijkt 53% van hen in 2016 visuele content te hebben gebruikt (in 2015 was dat nog maar 40,5%). Stockfoto's worden door circa 35% van de ondervraagde marketeers ingezet. Originele grafieken (zoals infographics) worden door circa 30% gebruikt. 15% van de marketeers gaf aan gebruik te maken van video's en presentaties en slechts 5% zei GIF's en memes te gebruiken. Uit de enquête kwam verder naar voren dat de hoogste score wat interactie betreft wordt bereikt door Infographics 25,7%, gevolgd door video's en presentaties 20% en dat (stock)foto's slechts 7% scoren en GIF's en memes 5%.

Als jij informatie wilt delen over je dienst of organisatie dan is het uiteraard belangrijk om een uitingsvorm te kiezen die bij jouw boodschap past (en bij jouw organisatie). Er zijn steeds meer mogelijkheden om informatie (op een eenvoudige manier) visueel over te brengen, van sketchnotes tot infographics en van prezi tot allerhande video-app's. Besef wel dat het inzetten van visuele content niet ter verfraaiing van je website (of blog) is, het gaat om het versterken van het 'totaal plaatje' dat je wilt overbrengen. Je moet doordacht te werk gaan. Wat wil je overbrengen, aan wie, in welke vorm en via welk kanaal? De vorm die je kiest bepaal je zelf en is afhankelijk van doelstelling, mogelijkheden (budgettair en/of creatief), doelgroep etc. Visuele content dient onderdeel te zijn van de totale marketingcommunicatiestrategie en niet een doel op zich. Wil je zelf aan de slag met visuele content voor je site? Hieronder in het kort iets over de twee meest gebruikte vormen van visuele content, namelijk 'plaatjes' en 'infographics'.

Plaatjes
Een simpel plaatje, in de vorm van een (stock)foto, ter illustratie van de boodschap die je wilt overbrengen is de meest eenvoudige manier om visuele content toe te passen. Maar dan moet je uiteraard wel over een geschikt plaatje beschikken. Het moet gaan om een plaatje dat illustreert waar het artikel overgaat, die bezoekers naar je artikel trekt, die inspireert en/of raakt. Je kunt zelf aan de slag gaan (als je een beetje creatief bent en tijd over hebt dan is dat uiteraard een optie), je kunt het uitbesteden aan een medewerker of freelancer (als je daar budget voor hebt), of je kunt online op zoek gaan naar plaatjes (lees dan eerst dit artikel Foto's en plaatjes voor je website? Let op!).

Infographics
De hoogst scorende 'plaatjes', daar waar het interactie met bezoekers betreft, zijn de zogenaamde infographics. Infographics (een afkorting van information graphics) worden tegenwoordig steeds meer gebruikt om informatie over te brengen. Een infographic is een grafische weergave van informatie in de vorm van grafieken, diagrammen, stripachtige illustraties met gebruikmaking van teksten, cijfers, lijnen, kleuren en fotografie. Het is een super aantrekkelijke manier om informatie om te zetten in beeld; ze nodigen uit om te lezen én te delen. Infographics zijn met name ideaal als je een complex verhaal met veel cijfers of jaartallen wilt overbrengen. Met behulp van grafieken, tabellen of diagrammen kan je het verhaal illustreren waardoor ingewikkelde materie een helder verhaal wordt. Zoals al eerder in dit artikel is aangegeven, moet je visuele content alleen toevoegen als het daadwerkelijk meerwaarde biedt. Denk er niet te makkelijk over. Een infographic maak je niet zomaar even, er gaat behoorlijk wat tijd in zitten. Als je over weinig tijd en creativiteit beschikt is het verstandiger om het uit te besteden. Als je het toch zelf wilt proberen; er zijn verschillende tools en platformen waarmee je zelf redelijk eenvoudig tekst kunt omzetten naar een visuele variant. Voorbeelden daarvan zijn: Piktochart, Venngage, Easel.ly, Infogr.am. en Canva.

Wil je weten hoe jij informatie over jouw dienst, product of organisatie kunt ondersteunen met behulp van 'beelden' of heb je ondersteuning of advies nodig op het gebied van marketing en/of communicatie? ook daarvoor kun je terecht bij de Advies-balie. Neem gerust contact op!

Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu